Cafe Vivaldi Holbæk


Det er lørdag og vi er tilfældigvis en tur i Holbæk. En provinsby på midtsjælland som umiddelbart ser lidt trist ud, men som vinder ved nærmere bekendtskab. Jeg har før og med succes besøgt byens spisesteder og denne gang faldt valget på Cafe Vivaldi, som er en af Danmarks velkendt restaurantkæder.

Hjemmeside og ankomst.
Vi besøger Cafe Vivaldis (Holbæk) hjemmeside og besnæret straks af beskrivelsen om udsigt til havnen, backgammon, live musik hver weekend.
Da vi ankommer til restauranten viser det sig at havudsigten kan ses fra ca. 12 siddepladser (udsigten er gennem en smal gyde), backgammon forefindes ikke og i telefonen oplyses der, at der kun er livemusik hver 3 måned. Det skal lige siges at vi ved samme lejlighed vil bestille bord, men får at vide at man ikke kan bestille til 3 personer.
Ved ankomst til Vivaldi bliver vi vist hen til en siddegruppe til 3 personer, men vælger en vinduesplads til 6 personer, idet der er massere af plads i restauranten. Kl. er ca. 1830 en lørdag og der er omtrent 30 gæster i restauranten. På bordet vi sætter os ved står et skilt med - Reserveret. Dugen er beskidt og der sidder en klat sovs, som jeg vælger at bukke rundt så den ikke kan ses. Jeg vil ikke allerede nu vække for stor opmærksomhed.

Betjening
I restauranten er der 4-5 tjenere. De er alle meget ivrige og sørger for at rydde af. Vi åbner de flotte menukort og bruger lidt tid på at vælge den rigtige ret. Vi vælger en mørbradsandwich kr,. 99,-, en plankemørbrad med kartoffelmos kr. 189,- og en vegetarsandwich kr. 99,-. Betalingen foregår i.f.m. med bestillingen, som skal foretages ved desken. Det var vi noget overrasket over, og vi fik nærmest indtrykket af, at der var tale om en Bilka madbistro.
For at teste betjeningen, beder vi om at få ændret vegetarsandwichens indhold, da bestillingen er modtaget. Det sker yderst velvilligt og der går 2 minutter, så er indholdet ændret til en almindelig burger, som er flot anrettet (*****).
Plankemørbraden ankommer og er flot arrangeret på et buet spækbrædt. Kartoffelmosen ligger som en rand rundt om brædtet og holder på en lækker svampesauce. Der er placeret 2 stk. mørbrad og dagens grøntsager.
Jeg sætter tænderne i den først mørbrad og den er perfekt rød som bestilt og dejig mør. Jeg når til kødstykke nr. 2 og da jeg skal skære den første bid, bruger jeg usædvanlig mange kræfter på at skære og nærmest rive kødet fra hinanden. Jeg undres og skærer en lille bide af og putter den i munden. Den er meget sej og jeg tænker at den må være skåret forkert. Jeg forsøger mig med endnu to bidder og giver op. Konklusionen er, at der IKKE er tale om mørbrad, men allerhøjst et stykke bankekød eller minutbøf. Jeg vælger at kaldee på tjeneren og den ældste af dem kommer op til mig. Jeg forelægger ham kødets konsistens og bemærker at jeg har betalt kr. 189,- for retten. Han undskylder korrekt og til min store overraskelse begynder en længerevarende historie om at de tidligere har haft problemer med deres to kødleverandører og at de er meget påpasselige med at kontrollere kødet i de poser som kødet bliver leveret i. Jeg får historien hele tre gange. Tjeneren bærer retten ud i køkkenet og 3 minutter efter kommer et nyt stykke ind, efterpåfyldt svampesaucen. Kødet er denne gang lige som det første stykke lækkert rødt og mørt. Tjeneren undskylder korrekt.
Da jeg er halvvejs igennem dagens grøntsager, vender jeg en hel bælgærte om. Til syne kommer en rådden plet svarende til spidsen af min tommelfinger. Appetitten er nu væk og jeg er nu helt sikker på, at kokken i køkkenet IKKE kontrollere sine råvarer før tilberedning. Jeg vælger at gemme ærten, til jeg forlader Vivaldi, for at konfrontere tjeneren eller kokken med den. Det gør jeg så på vej ud og i øvrigt til samme tjener, som gav den før omtalte historie tre gange. Da jeg åbner servietten og viser ham ærten, bliver han hel bleg. Han vender sig resolut om til en person som sidder bag ham. Jeg antager at det er kokken eller en af dem. Der bliver talt udenlandsk og jeg kan høre på tonefaldet at det ikke er behageligt. Kokken får ærten og forsvinder hurtigt ud i baglokalet. Jeg får nu historien om kødet for 4. gang og tjeneren beklager og siger at jeg har været meget uheldig.

Stemning
Restauranten er en såkaldt åben restaurant. D.v.s at man har udsyn i hele lokalet. Derfor kan der være noget støj, hvis der ankommer større selskaber.
Der ankommer to unge piger i 20'erne som bestiller salat. De sidder nedenfor os og taler sagte. Dernæst ankommer 6 unge mænd som tilsyneladende er på polterabend. Allerede fra 1. minut fatter to ungersvende interesse for de to piger og begynder en meget pågående "afhøring" af de to piger. Samtalen bliver ubehagelig for de to piger og alt imens går tjenerne forbi flere gange. Samtalen udvikler sig og tjenerne er opnmærksomme på pigernes irritation, men griber ikke ind. Der skal normalt meget til før jeg rejser mig som kunde, men da tjenerne tydeligvis ikke (efter 20 minutter) har tænkt sig at gribe ind, bliver jeg nød til at bede de to unge mænd om at lade pigerne være i fred. Det er vel og mærket efter at pigerne har måttet høre på diverse tilnærmelser i hele 20 minutter.

Hjemmeside (**)
Lever delvist op til beskrivelsen. Havneudsigten er ikke noget at tale om og livemusik er direkte vildledende.

Betjening (***)
Hurtig. imødekommende og effektiv, men du skal selv bestille din mad ved desken, hvlket er dårligt. Hvem kan huske en bestilling til 6 personer inkl. drikkevarer.

Madoplevelse (**)
Flot anrettet, det kød som var mørbrad var flot stegt. Uspecificeret andet stykke kød og en lang bortforklaring om dårlig kødleverandør. Rådne grøntsager.

Stemning (**)
Ok, men tjenerne burde gribe ind, hvis kunder føler sig generet. Jeg er glad for at der ikke var fyldt i restauranten og det var en varm sommerdag.

Samlet karakter (**)
Der kommer til at gå noget tid før jeg kommer forbi Cafe Vivaldi i Holbæk igen. Det er utilgiveligt at placere en anden type kød under en mørbradbøf også selvom man som kok tror at det er mørbradbøf. Det er endnu mere utilgiveligt at kokken ikke kontrollerer sine råvarer og bortsorterer rådne ærter.
En kunde skal ikke høre på bortforklaringer om dårlige kødleverandører.


Følg Maduniverset på


DAGENS OPSKRIFT 30.03.20 UGE 14

kyllingelår med rasp i friture
kyllingelår med rasp i friture

Brugere online : 321
PRIVACY POLICY

Tilbudsaviser | Drinksopskrifter| Måltidskasser| Desktop version