Annonce

Salget af fuldkornsmel slår alle rekorder



Danskerne køber mindre mel, men til gengæld udvikler salget af fuldkornsmel sig med rekordfart. Salget af fuldkornsmel i dagligvarehandelen er steget 24 procent det sidste år, mens det samlede melsalg er gået 4,4 procent tilbage ifølge en ny analyse som Nielsen Company har udarbejdet for Fuldkornspartnerskabet. Danskerne er begyndt at bage brødet mere groft derhjemme. En ny analyse fra Nielsen Company viser, at salget af fuldkornsmel er steget 24 procent det seneste år. Samtidig er salget af total mel gået 4,4 procent tilbage. ”Danskerne er blevet mere fokuserede på fuldkorn. Vi spiser godt nok lidt mindre rugbrød end tidligere, men til gengæld skruer vi op for fuldkorn andre steder, for eksempel når vi bager" siger Lars Aarup analysechef hos Coop Danmark A/S, som også er partner i Fuldkornspartnerskabet. 7 ud af 10 danskere bager selv 7 ud af 10 danskere bager selv og 64 procent af dem bruger fuldkornsmel, når de bager. Ud af den andel bruger 8 procent altid fuldkorn, mens 25 procent ofte bruger fuldkorn og 32 procent bruger fuldkorn ind i mellem. Det viser en ny kendskabsundersøgelse som YouGov har foretaget for Fuldkornspartnerskabet. Danskerne drysser fuldkornsmel i julebagen Når det kommer til danskernes traditionsrige bagning i julen, så er andelen af danskere, der bager med fuldkorn til jul steget fra 23 procent i 2016 til 27 procent i 2018, ifølge undersøgelsen fra YouGov. ”Vi er glade for, at danskerne tænker fuldkorn ind i julebagen og generelt, når de bager. En god måde at få fuldkorn i julen er selvfølgelig at bage fuldkornsrugbrød til julefrokosten, men det kan også være ved at erstatte fx 5 procent af hvedemelet med hvid hvede (fuldkornsmel) i julesmåkagerne. Det kan hverken ses eller smages”, siger Rikke Iben Neess, kampagneleder for Fuldkornspartnerskabet. Fuldkornspartnerskabet arbejder for at forbedre folkesundheden ved at få danskerne til at spise mere fuldkorn. Bag Fuldkornspartnerskabet står Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen, Diabetesforeningen, Fødevarestyrelsen og en række fødevarevirksomheder. FAKTA OM NIELSEN OG YOUGOV ANALYSERNE Fakta om Nielsen analysen Periode: Rullende 12 måneder pr. uge 20 2018 Marked: Dagligvarehandelen incl. Hard Discount Mel total markedet Vol. Salg 000’ This Year: 42.193. Year Ago: 44.116 Mel fuldkorn Vol. Salg 000’ This Year: 4.570. Year Ago: 3.693 Ref.nr.01053090, Dato:17-12-2018 Kilde: Nielsen ScanTrack, Dagligvarehandelen inkl. Hard Discount, Mel og fuldkorn mel, Volumesalg i kg, Seneste rullende år, W20 2018 (Copyright © Nielsen). Fakta om YouGov analysen – godkendes af YouGov Målgruppe: Danskere i alderen 18-74 år Antal respondenter interviewet: 1.018 i Efterår 2018 perioden 22.-30. oktober, 1.013 i efterår 2016 perioden 17.-27. oktober. Spørgsmål 1: Bager du med fuldkorn til jul? Efteråret 2018 Efteråret 2016 Base: 1.018 1.013 Ja 27% 23% Ja, altid 3% 2% Ja, ind i mellem 12% 9% Ja, men sjældent 12% 12% Nej, aldrig 32% 34% Bager ikke til jul/bager aldrig 35% 34% Spørgsmål 2: Hvor ofte bruger du fuldkorn når du bager (her tænkes på alt såsom brød, boller, tærte, pandekager, kager/småkager etc.)? Efteråret 2018 Base: 1.018 Altid 6% Ofte 18% Ind i mellem 22% Sjældent 12% Aldrig 9% Ved ikke 4% Jeg bager aldrig 28% Total sum 100% Spørgsmål 2b: Hvor ofte bruger du fuldkorn når du bager (her tænkes på alt såsom brød, boller, tærte, pandekager, kager/småkager etc.)? Base: Dem der bager. Efteråret 2018 Base: 731 personer Altid 8% Ofte: 25% Ind i mellem 31% Sjældent 17% Aldrig 13% Ved ikke 6% Totalsum 100% Kilde: YouGov Kendskab og adfærd 2018 Fuldkornspartnerskabet er et offentligt privat partnerskab, der arbejder for at forbedre folkesundheden ved at få danskerne til at spise mere fuldkorn. Bag Fuldkornspartnerskabet står Fødevarestyrelsen, Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen, Diabetesforeningen og en række fødevarevirksomheder.
Kommentarer


Skriv kommentar

Kommer snart, under udvikling
Copyright © Maduniverset - cookies på Maduniverset